*loue me*DIY StuffTipsBeautyStyle & EasyFormspringTwitter

Wednesday, May 26, 2010

Part 3: Memori Itu Indah

Sambungan from this entry..

"Macam mana kalau bankrap?" - Mama

Oh mai.. Terus padamkan cita-cita nak jadi businesswoman. Nampak sangat aku tak berani nak amik risiko. Yah I know.. Aku seorang yang tak suka hadapi kegagalan eventho I must learn to face it cuz tidak selalunya kita beroleh kemenangan.. Macam roda la.. Tak selalunya kita di atas. Ada masanya kita di bawah jugak. But I'm surrender of being businesswoman. Just forget bout it.

Oh ya.. After mereject untuk menjadi businesswoman, aku jugak pernah bercita-cita nak jadi stewardess or flight attendant cuz aku suka berada di awan biru. Melancong ke serata negeri dan negara. Dan stewardess selalunya nampak bergaya bila berjalan dalam kelompoknya sambil menyorong beg troli.

Eh tamo yang macam ni.. Old School giler

Credit: Mr Google
Haa.. Yang ni nampak lebih bergaya.. And sopan

Again.. I told my mom.. And again.. She asked me.. With a simple question (again),

"What if kapal terbang tu terhempas?" - Mama

Mama!!! Pfffhh! Ni memang soalan yang paling meranapkan jiwa dan raga sekaligus melupakan cita-citaku untuk jadi stewardess cuz aku taknak mati dalam keadaan yang ngeri camtu.

Kalau dulu memang aku muncung-muncung mulut sebab aku rasakan yang mama aku langsung tak supportive dengan setiap cita-citaku. Apa je yang aku utarakan, pasti dia akan balas dengan soalan-soalan yang membuatkan aku berfikir 10 kali sama ada nak buat atau pun tak (Padahal salah aku juga sebab tak berani nak mempertahankan cita-cita sendiri). End up.. Aku tak taw apa yang aku nak jadi bila besar. Bila dalam kelas, cikgu tanya bila besar nak jadi apa or apa cita-cita kamu.. Aku akan menggelabah bewak cuz tak taw nak jawab ape. So apa yang terlintas kat kepala aku lontarkan je *Sigh*

But thank God cuz sekarang aku dah boleh berbangga dengan diri sendiri dan juga membuat parents ku bangga kerana aku bakal graduate dengan Bachelor in Civil Engineering this October (Insyaallah). For almost 7 years (from Certificate to Diploma and to Degree - Im not that genius so aku kena start dari bawah) I've been studied in Civil Engineering and now aku dah boleh bernafas lega. To be honest, I never think of this. Err.. I mean.. Bout Engineering. Memang tak pernah terlintas langsung dekat kepala ni untuk masuk bidang engineering. Dulu-dulu mana ada kita diexposed dengan engineering. Orang lebih prefer anak-anak dia jadi doktor, peguam, cikgu, ahli musik (Eh.. Silap. Tiba-tiba teringat citer P.Ramlee) etc. Kalau ada pun, rata-rata mengatakan bahawa engineering adalah bidang untuk kaum lelaki. At first, me myself refused to take on this challenge. But trust me.. When you believe in yourself and your parents (cuz dorang lebih tau apa yang terbaik buat kita), hidup kita akan jadi lebih bermakna dan berharga =). Im glad cuz my parents tak pernah nak force kitarang untuk benda yang kita tak suka. Dorang selalunya cuma bagi pandangan tentang apa yang baik dan apa yang buruk. And the choice is in our hands (But still aku rasa apa yang parents kita cakap banyak kebaikannya). Dan aku rasa aku tak buat keputusan yang salah dengan memilih engineering for my future career. And now kalaulah cikgu aku tanya apa cita-cita kamu? Aku akan bangun and jawab dengan penuh confident, "An Engineer!". Yes! Definitely!

bersambung..

No comments: